תגובה שלי לטור של עודד כרמלי בטיים אאוט

הקליפ הזה של אביתר בנאי, תמיד מזעזע מחדש, כי נורא כואב לראות את הכלבים האומללים האלה במכלאות. מליארדים של חיות אחרות לא זוכות לחמלה האנושית הזו, בעולם המערבי. כלב זה חיה, פרה זה אמצעי.

בדצמבר האחרון, בין ליל הפכתי לטבעוני. גם אני ראיתי ‘את ההרצאה ההיא‘ וגם אני הרגשתי שנפלו לי כל האסימונים וגם אני הפכתי למסיונר בין ליל. גם אני הערצתי את מי שמעביר את ההרצאה הזו, אקטיביסט החיות גארי יורופסקי, כמו שטבעי להעריץ מישהו שאתה מרגיש שגאל אותך מעולם מסוים ופתח לך צוהר לעולם חדש וטוב יותר. הערצתי אותו למשהו כמו שבוע ואז התחלתי לחפור ולהתעניין יותר ויורופסקי עבר טרנספורמציה אצלי, מגורו לפלטפורמה נוחה עבורי להעביר מסר למקורבים אלי שמתעניינים בעולם החדש שלי.

במקביל, התחלתי את המחקר שלי בעצמי. ראיתי סרטים, קראתי מאמרים, קראתי דעות, קראתי חוויות. בינתים התחלתי להתרגל לעולם חדש לחלוטין, הכרתי מתכונים חדשים, הכרתי רכיבים שלא ידעתי שקיימים (מי שמע על דוחן או על זרעי פשתן לפני כן?). בעיקר, התחלתי לראות תמורות בגוף שלי. ירדתי במשקל בצורה הדרגתית, התחלתי להרגיש יותר טוב פיזית, הפיזית התחבר לי לנפש ונהייתי אדם שלם יותר. זה גם קשור לספורט שאני משתדל לעשות באופן עקבי, ובעולם כמו בעולם, אי אפשר לנתק דבר אחד מהשני, הכל חוויה הוליסטית, ממש כמו אכילת הבשר עצמה (כשאתה אוכל בשר אתה מממן תעשייה רצחנית למען תענוגות החיך שלך. פשוטו כמשמעו). השורה התחתונה, יורופסקי פתח לי את התודעה לכך שאפשר לחיות אחרת, יותר טוב עם עצמך ובצורה שלא תזיק לאף אחד אחר בעולם. זאת ועוד, למדתי על סוגי אוכל חדשים שלא הכרתי, התפריט שלי קיבל גיוון משמעותי, אני אוכל הרבה יותר ו-סליחה על הקלישאה- חוגג על כל מה שיש לטבע להציע לי – וזה הרבה מאד, מלא צבעים וטעמים.

וכשאני ראיתי את ההרצאה הזו, זה היה בתקופה שכולם ראו את ההרצאה, זה היה הפיק של הטרנד. חלק חזרו לאכול בשר אחרי שבוע, חלק נשארו, כמוני, טבעונים ולא חזרו שניה אחורה. ובזמן האחרון, לאט לאט, כמו מה שקרה עם נינט, המאמי הבינלאומי יורופסקי, הפך להיות אויב. פתאום יותר ויותר אנשים קוראים לו שקרן, דמגוג, נוכל, מה לא. ישראל נכנסה לטרנד אנטי יורופסקי חדש. הוא מגיע לארץ בעוד חודש, מה שנתן לעודד כרמלי בטיים אאוט, סיבה מספיק טובה להפך להיות רונן ברגמן וללכת לפרק את הרצאתו של יורופסקי לפרקים ולהוכיח לעולם שהוא טועה.

אז מעבר לטון המזלזל שכרמלי נוקט בו, ועל זה נתגבר, הוא נתפס לנסיונות הלגיטימים של יורופסקי להגעיל את הצופים עם הצהרות כמו ‘דבש הוא קיא של דבורה’ (כנראה שזה לא נכון אליבא דה כרמלי, כי לדבורים אין קיבה – לא בדקתי, מאמין לו) או להתלהמויות של יורופסקי שבמסגרתן הוא מאשים את תעשיית המוצרים מן החי ברעב העולמי וכו’ וכו’. התלהמות, וזה יודע כל אחד שאי פעם צפה בראיס נתניהו ,היא דרך לתת בוקס בפנים של המאזין\צופה\קורא, כדי להעביר מסר חד מעבר למסך הפילטר של המאזין\צופה\קורא. אדם אינטיליגנט מחפש את מה שקורה מעבר להתלהמות ולדמגוגיה, אבל הוא לא יעשה זאת אם הדמגוגיה לא תעבוד עליו קודם כדי להרוס לו את ההתנגדות הראשונית.

מה שכרמלי מפספס, זה שגם אם מדובר בשקרים אחרי שקרים – המסר הבסיסי הוא שבני האדם בעידן שלנו, שותפים לשואה אדירה, שואת בעלי החיים. חפשו ביוטיוב כל מיני וידאוים מבתי מטבחיים, שבהם רואים מה קורה לאוכל לפני שהוא הופך להיות אוכל. וזו הנקודה המרכזית, לא ארחיב על זה מעבר לכך בפוסט הזה.

כמובן שכרמלי לא מתייחס לזה, כי הרבה יותר נוח לו לבסס טור שלם שיסתנכרן לו עם האג’נדה, שהיא כניסה ביורופסקי – וזה בסדר, מגיע ליורופסקי שייכנסו בו אם הוא משקר או מסלף עובדות. אבל האם ההרצאה של יורופסקי עניינה וסת של תרנגולת, קיא של דבורים ואיך מעבירים הרצאה מגמתית – או האם עניינה הוא מסר הבסיס, שהאנושות איבדה את צלם האנוש שבה מזמן, ברגע שהפכה את הבשר מאוכל לגיטימי שאותו צדים בכוחות עצמנו, לתעשייה שמגלגלת מליארדים ורוצחת מליארדים באותו הזמן?

אותי לא מעניינים הטיעונים של יורופסקי אם האדם כן אמור או לא אמור לאכול בשר ולכן גם ההפרכות של כרמלי לא מעניינות באותה המידה. האדם הוא יצור דינמי ,ובין אם נולד אומניבור או לא, זה לא רלוונטי, כי בינתיים קרה הדבר הקטן הזה שנקרא ‘החיים’. לפני 12 מליון שנה גם לא היה יוטיוב, לא היה הימלר והקונצ’רטו האלוהי של רחמנינוב לא נכתב עדיין.

עיתונאי שבא להציג את האמת, כפי שכרמלי נלחם עליה כל כך, היה צריך לצאת הגון ובמסגרת דרישות רשות השידור לאחרונה – לאזן את הכתבה. היה יכול לכתוב שיורופסקי הוא שקרן בלתי נלאה, חרפת המין האנושי ואדם שיש לגרשו לגולאג, אבל עדיין להזכיר שנרצחים מליארדים של בעלי חיים ברחבי העולם לטובת האנושות. אבל את זה כרמלי לא הכניס, כי זה סתם חבל לבזבז את הרצף של הכתבה על זוטות כאלו. זה גם אשכרה אומר לשים מראה מול הפנים, ומי מאיתנו רוצה לראות עצמו שותף לתעשיית רצח חיות?

אז כרמלי נכנס ביורופסקי הדמגוג, ומשתמש בדמגוגיה כדי לעשות זאת, שזה יפה ומרשים אבל זו לא עיתונות. זו התלהמות כנגד ההתלהמות של יורופסקי וזה בעיניי מגעיל, בעיקר בגלל שהוא יודע שלמילה שלו יש משקל גדול בקרב הקולות הצפים. אותם מצביעי קדימה או יאיר לפיד שהוא מדבר עליהם, שראו את ההרצאה הזו, נהיה להם בלגן בבטן אבל הם לא בטוחים איך לנהוג מכאן והלאה, אז מגיע כרמלי ומנחה אותם – יורופסקי הוא שקרן ודמגוג, חזרו מייד לכסאות ותלעסו לכם חביתה.

יורופסקי, גם אם הדוגמאות שלו לא נכונות דה פקטו, וגם אם הוא מתלהם – אעדיף אותו בכל רגע על פני כרמלי. לא בגלל שאני תומך יורופסקי נלהב, אלא בגלל שהוא גרם לי לחשוב, וכרמלי גרם לי לסלוד.

טבעונים חדשים שמדברים איתי, אני ממליץ להם לא להסתפק ביורופסקי בלבד אלא לצאת למחקר קטן משל עצמם, גם לחפש עוד סיפורים ועובדות ונתונים – וגם, בעיקר, להקשיב לגוף שלהם ולנפש שלהם. בסופו של דבר הם אלה שחשובים בסיפור הזה.

אם אחרי חודש בלי לצרוך מוצרים מן החי, אתם מרגישים טוב יותר, סימן שזה סימן . אז אף אחד לא חייב להיות טבעוני אדוק וללכת לפי ‘כללי התקנון’ של הטבעונים, ותאכלו שניצל פעם בכמה זמן ותחטאו בגלידת שמנת והכל יהיה סבבה, לא נוכל להציל את העולם בלאו הכי. אבל שימו לב לגוף שלכם, הוא יודע יותר טוב מהתודעה שלכם. תחשבו, תהיו סקרנים, המידע בחוץ הוא לשימושכם ואתם צריכים לגלות אחריות על עצמכם ולבחון את מה שאתם צורכים ואוכלים ומאמינים לו.

אין לי שום דבר נגד עודד כרמלי, חו”ח, אני לא מכיר אותו ואני לא מנסה להכנס בו כי אני טבעוני ונגעו לי בגורו או משהו, גם לי יש בעיה עם דרך הצגת הדברים של יורופסקי. אבל כן יש לי בעיה עם הטור הזה של כרמלי, שהיה יכול לצאת גדול מהחיים באמת, ולהראות ליורופסקי איך אפשר לתת בוקס בפנים של הקורא\צופה ולהשאיר אותו סקרן לחפש עוד מידע. זה מה שיורופסקי עשה, ובגלל זה הוא משך מאות אלפי אנשים להרצאה. זה מה שכרמלי לא עשה ועל כן אעטוף עם הטור שלו תמרים לשים בפריזר.