ווי דונ’ט ניד יור אדיוקיישן, אור דו ווי?


ביום חמישי האחרון, ביקרתי בתיכון חדש ת”א. אני נמצא בבית ספר תיכון פעם בכמה חודשים לצרכי בחינה של האוניברסיטה הפתוחה ותמיד מגיע קצת לפני כדי לעבור על הקירות ומה שתלוי עליהם. זה מרתק, כי אפשר לראות מה הנוער חושב ולחלופין מה המערכת מטפטת לו. בחמישי האחרון, בין כל מיני מילים כמו ‘דמוקרטיה’ ופירוט מה זה אומר, שהייתה תלויה על הקיר, והתמונה של רבין שכזכור ‘השלום-צוואתו’, נתקלתי במשהו מעניין, מעין פרסומת על פעולה של העמותה לבטחון לאומי לנוער.

היות ואני לא נוער כבר זמן מה ולא נחשפתי לעמותה, סימנתי לעצמי בראש לבדוק מהי העמותה ומה זה אומר.
שכחתי מזה והיום נזכרתי, אחרי שקראתי את הפוסט המצוין של ד”ר יובל דרור בנוגע לחינוך הילדים בבתי הספר לפאניקה טוטאלית, כי הרע ביותר צפוי לקרות. כצפוי, כאדם שמעריך שפיות, גם אני הזדעזעתי עמוקות ממה שמספר דרור. מערכת החינוך הממלכתית המחופפת לחלוטין, היא בעיני בין הדברים הגרועים ביותר שאפשר לעשות לילד פה (אני לא מתייחס לרמת לימוד החומר, אלא לשטיפת המוח הממלכתית), ועושים את זה בלית ברירה אם אין כסף לבתי ספר דמוקרטיםירוקיםאתנרופוסופי וכו’. שטיפת מוח חד כיוונית במשך 12 שנה, הכוללת אתוסים, דרמות ומייסעס על שמשון הגיבור מרעיד העמודים.

אז כאמור בדקתי היום מהי העמותה לבטחון לאומי לנוער. התחלתי בוויקפדיה, בערך של מכללתהאבאם – המכללה לבטחון לאומי. על פי וויקיפדיה:
מכללה לביטחון לאומי (מב”ל) נועדה להקנות השכלה על יסודות הביטחון הלאומי ברמה אקדמית בנושאים מדיניים וחברתיים בביטחון המדינה. המכללה מיועדת לבכירי מערכת הביטחון בישראלצה”לשירות הביטחון הכללי (שב”כ), “המוסד“, משטרת ישראלשירות בתי הסוהר (שב”ס), התעשייה הצבאיתרפא”ל וכןמבקר מערכת הביטחוןמשרד החוץמשרד האוצר ומשרד ראש הממשלה. קציני צה”ל המגיעים ללימודים במכללה לביטחון לאומי מיועדים בדרך כלל לתפקידים בכירים כגון: מח”טמפקד אוגדהקצין חיל ראשי ותפקידים בכירים אחרים. הלימודים במב”ל הם תנאי לקידומו של הקצין בצה”ל.

המכללה לביטחון לאומי משמשת כמוסד הממלכתי הגבוה ביותר ללימוד ומחקר בעיות הביטחון הלאומי של מדינת ישראל, ותוכנית הלימוד בה מקבילה ללימודי תואר שני במדעי המדינה במגמת ביטחון לאומי.”

לגיטימי.

אבל אז הלכתי לבדוק מהי המכללה לנוער, מה אגיד לכם, חשכו עיני. מסתבר שזה ארגון שחודר לבתי ספר תיכונים, במסגרת מערכת החינוך של צהל, שיש לו מדינה משל עצמו.
למשל, כפי שמופיע באתר של תיכון אהל שם : “המכללה לבטחון לאומי לנוער הוקמה לפני עשר שנים. מטרת המכללה היא הרחבת הידע של בני הנוער בנוגע לנושאים שונים הקשורים לבטחון הלאומי של ישראל כגון: דמוגרפיה, כלכלה, מפלגות, ועוד. אנו מאמינים שבעזרת הידע שיצברו התלמידים, יגדל הרצון שלהם לשרת ביחידות מיוחדות בצבא ולתרום לחברה בכלל. המועצה מורכבת מתלמידי כיתות י’-יב’ מכל התיכוניים בגוש דן, ומקיימת פעילות מגוונת ומעניינת.תוכנית הלימודים כוללת הרצאות ופעילויות בנושאים שונים ומגוונים כגון: מהו ביטחון לאומי, מהי לוחמת גרילה, טרור, התפיסה הבטחונית של ישראל בעקבות ה השואה ועוד”
שזה בעצם, צבא, צבא, קצת צבא, כי בל נשכח – חייל טוב ביחידה מיוחדת עולה בקנה אחד עם ‘תרומה לחברה בכלל’.
אמרתי לעצמי, יאללה סבבה, נמשיך להסתכל קצת.

באתר כלשהו של העיר רמת גן, הרחיבו על טקס באותו אהל שם, שבו נכח מופז. כולם עושים חלטורות לפעמים, אפילו דני דנון:
“תכנית ה”מכללה לביטחון לאומי לנוער” היא תכנית דו שנתית המיועדת לתלמידי שכבה י’ ויא’. במסגרתה עוברים התלמידים סדרת מפגשים שבועיים, בהם הרצאות, פעילויות חווייתיות וסדנאות. מטרת התכנית לעורר מעורבות ועשייה באמצעות חשיפה לבעיות הקיום והביטחון של מדינת ישראל. התכנית מחנכת למנהיגות, למעורבות, לחינוך לשירות צבאי משמעותי ולנכונות ליטול חלק פעיל בעיצוב עתידה של המדינה.

ח”כ שאול מופז ציין בדבריו את חשיבות הערבות ההדדית המועברת לתלמידים על ידי חינוך ומעשים וחשיבות השירות בצה”ל, והציע לכל אחד ואחת מהמשתתפים למקסם את הדרך שבה הוא יכול לתרום למדינה על מנת שיעצב את אישיותו ויתרום לעתיד המדינה. מופז הוסיף כי ראוי להעניק למסיימי השרות הצבאי והלאומי השכלה אקדמית חינם” .
נתעלם רגע מהגזענות והאנטי דמוקרטיה המובנית בדבריו של הח”כ הכושל והמצביא המוצלח מופז (מה לגבי השכלה אקדמית חינם לכולם, לא מותנית שירות צבאי? מה לגבי שירות חובה אזרחי? לטובת אלו שלא יכולים להתגייס?).
אבל – שוב ערכים של צבא שקשורים למנהיגות שקשורים לפוליטיקה שקשורים ללהיות אזרח טוב?

חשבתי שאולי אני מתבלבל אבל אז הגיעה הפסקה של
“מנהל תיכון “אהל-שם, מר אדם קניגסברגר, ציין כי אחת מאבני היסוד לביטחון הלאומי היא חינוך הנוער לשמירה על קיומנו בארץ הזו, מתוך הבנה שאין לנו מקום אחר להגשים בו את החזון הציוני ולחזק את העוצמה המדעית.”. וזה מגיע ממנהל בית הספר, איש חינוך אבל קודם כל איש מערכת. צריך גם להגשים את החזון הציוני וגם לחזק את העוצמה המדעית – ועל כן, בטחון לאומי לנו לכולנו.

אחר כך המשכתי עוד קצת לשוטט ונתקלתי בבית הספר להנדסאים, וסקרתי בפוסטר שלהם את הפעילות של השנה. נראה לי שאפשר לחסוך את מורה הנבוכים פה וצילום מסך יעשה את העבודה. היא מתחלקת בין ערכי בטחון ומדינה, וערכים אישים וקהילתיים שזה ממש יפה, אילולא לא היו כורכים את כל זה בחבילה אחת שמלמדת שערכי צבא ובטחון, שווי ערך לתרומה לקהילה ולהיות אזרח טוב. וצייתן.
אם תרצו (לא התנועה הפשיסטית), אפשר לראות את לוח הפעילות לשנה הקרובה כאן)
handesaim

 

ומכל החינוך נוטף הערכים ומלא התשוקה, שש אלי קרב, לא נתקלתי פעם אחת באיזו חצי שעה של הידברות עם הצד השני, איזה ביקור באיזה כפר, איזה חשיפה למציאות האחרת, איזה לימוד של הסיפור כפי שנראה מהצד השני. אתם יודעים, לצד חיזוק שרירי הבטן והשכל בעניני צבא ובטחון ולעולם לא עוד, איזה משהו קטן על חינוך לשלום? אולי לגדל דור שלומד שלצד הסכסוך (לא חלילה במקום, אסור להחליף את החינוך לסכסוך), צריך גם למצא פתרון.
אלה כנראה תכנים שנמצאים בעמותת האחות שעוד לא מצאתי, בשם ‘העמותה לניקוי הזבל המחשבתי שמאכילים את הנוער בישראל כדי לעשות מהם חיילים טובים, צייתנים וממושמעים שלא שואלים שאלות’.

כשאמצא אותה, אעלה פוסט נוסף, מבטיח.

 

במחנה גדנ'ע---