לפעמים צריך להגיד תודה לראש הממשלה

השיר הזה, Now Be Thankful, הוא של להקת הפולק-רוק האנגלית Fairport Convention. הלהקה הונהגה על ידי סנדי דני הזמרת וריצ’ארד ת’ומפסון הגיטריסט האלוהי.

בכל פעם שאני אומר משהו על הממשלה וכל זה, אנשים ישר מתחילים לתת לי את ‘נו אתם בשמאל האנרכיסטי’ ו’מה , מרצ יותר טוב’. וכו’. אתם מכירים את זה.

התגובה הזו היא אוטומט של אנשים שמפחדים להסתכל למציאות בעינים לדקה אחת ולראות את הבעייתיות של השיטה, ובמקום זה (כי, שמעו, זה מפחיד), מעדיפים ליפול לוויכוח הפוליטי העבש של שמאל ימין. אם אתם מבקר את הממשלה אז אתה שמאל. הפסקתי לחפש את ההגיון ואני מבין שזו הבניית המציאות. בשביל זה יש תקשורת ממסדית, זה מה שהיא עושה. בסדר נעבור הלאה.

במקום מסוים, אני חייב להגיד שאני אומר תודה לביבי נתניהו. באמת ולא בציניות. כל הבעיות שבהן עוסקת המחאה החברתית, הן בעיות של טרום תקופת ביבי, וחלקן נוגעות לבעייתיות של מוסד הכסף, השיטה הקפיטליסטית, העובדה שכסף נוצר מחוב ודברים שבאמת לביבי אין שליטה עליהם.

מה שביבי תרם למחאה החברתית, הוא לא יסולא בפז. בעזות המצח שלו ושל 450 שרי הממשלה (לא בטוח אם סילבן באמת שר, ואם לא אז 449), הוא הקצין את בעייתיות השיטה הקפיטליסטית ברמת רב אמן, חגורה שחורה, למצב שכבר אי אפשר להתעלם ממנה. כלומר, השיטה הזו קיימת כבר שנים לפניו, אבל היא הייתה כבויה, ככה לא מורגשת, בשולי החברה, משהו שקיים רק בשכונת התקווה ובקטמון ואצל הערבים. לא משהו שמעמד הביניים מריח מתחת לאף שלו.

אבל הראיס נתניהו, עשה דבר גדול. בייבושו את שירותי הרווחה באופן כמעט מוחלט, וביצירת מצוקה כלכלית אמיתית על חשבון אפס העשיה שלו בכל תחום אחר, כולל מדינית ואפילו בטחונית (רבאק, אפילו איזה מבצע קטן לא עשית וניצחת, בשביל הרמת המורל) – בעשותו את כל זה, הוא שם את הבעיה על המפה.

עד עכשיו, רק עמדנו מול הפחדים והכאב, אבל ביבי עזר לנו לעבור בתוך הכאב והפחדים, וזו הדרך היחידה שבה אתה יכול לתקן משהו – להפסיק לעמוד מול, ולהתחיל לעבור בתוך.

במקום הזה, אני מודה לביבי, בלי ציניות, על כך שכרת לעצמו בור פוליטי והצליח לעורר את המדינה, לפחות חלק ממנה, שהמצב מחורבן ושמגיע לאזרח יותר. ומי שסובל ממנו בצורה הברוטלית ביותר, יש בתוכם כח אלקטרולי גדול של הראיס. אז כדי להחזיר אותם הביתה, שלא יתפיידו לו למחוזות פוליטים אחרים, הוא יעשה מלחמה ומבצע ויכבוש ויראה לכולם כמה ישראל חזקה וחיל האוויר ומצעד יום העצמאות וצנחנים בוכים בכותל של סוריה וכו’.

אבל בסופו של יום, ביבי, תודה לך. תודה שעזרת לכולנו להבין את מצבנו, להפסיק להתעלם ממנו, ולהתחיל לחוות את הפחד והכאב, מה שיכול להביא רק לתיקון.

אולי אתה באמת גדול כמו שמספרים עליך.